top of page

הצד המוחי של חיבוק ומה התפקיד שלו בשיגרה היומיומית.

עודכן: 17 בספט׳ 2021

מה החיבוק גורם לנו במוח והאם אנחנו משתמשים בו מספיק? מבט אל התפקיד המוחי של חיבוק ואיך הוא יכול לעזור לנו בימים אלה?


הצד המוחי של חיבוק והתפקיד שלו במיוחד בשיגרה שיש לנו בימים אלה / רחל לנגפורד, חוקרת מוח ומנהלת את קליניקת גלים בלונדון:

אנחנו יודעים שחיבוק מגביר ומעצים קשר בין אם לתינוק, אך מה תפקידו של חיבוק בחיי היום יום שלנו ושל ילדינו?


מחקרים מראים שבזמן חיבוק המוח מפריש את הורמון ה"אוקסיטוצין", ההורמון שמופרש גם בזמן הנקה, ומכונה "הדבק של האהבה". הורמון ה"אוקסיטוצין", ידוע בכך שכאשר הוא מופרש במוח, הוא יוצר אצלנו תחושת חיבור ואימון, מוריד ומרגיע את קצב הלב והנשימה, מכניס את הגוף לרגיעה פיזיולוגית מאוד נכונה ויוצר קירבה, שהיא מעבר לשיקולים הגיוניים, אלא היא קשר רגשי מאוד עמוק. "אוקסיטוצין" וחיבוק בתורו, הם חלק ממערכת התגמול המוחית או במילים אחרות, ההורמון שהמוח שלנו מאוד אוהב.


אז איך אנחנו מנצלים אותו עם הילדים שלנו במיוחד בשגרה של הימים האלה?

מסתבר, מתוך מחקרים שנעשו בתחום, שעל מנת שהורמון ה"אוקסיטוצין" יופרש בזמן חיבוק ,נדרש חיבוק של 20 שניות ויותר. מי מאיתנו זוכר או ניסה להתחבק 20 שניות? סביר להניח שרובנו לא מודעים לזה ולא יוצרים את זה באופן אקטיבי.


מה קורה כשאתם מקבלים רשות להתחבק, מחבקים, וסופרים יותר מ20 שניות. תנסו את זה עם הילדים ועם המתבגרים במיוחד, אם הם מרשים לכם. (אני מדגישה מתבגרים, מכיוון שהמוח שלהם מאוד רגיש לתגמולים ומאוד צריך אותם, ("אוקסיטוצין" בשילוב עם "דופומין", הם שני הורמונים שמאוד חיוניים עבורם).

בזמן זה שימו לב, מה קורה לקצב לב ולנשימות שלכם, לאיך הילד שלכם מגיב, לקשר עיין ביניכם ולאיך אתם מרגישים.


בימים כאלה שההיפר- אקטיביות עולה, השיגרה יורדת וכולם בבית מנסים למצוא את שפיות ,חיבוק הוא אחת הדרכים המומלצות למוח לילדים בכל גיל ,למתבגרים במיוחד וכמובן לנו עם הפרטנרים שלנו.

אחרי שקיבלנו רשות להתחבק, חשוב לזכור שחיבוק יום יומי או אפילו כמה פעמים ביום בארוך (מעל 20 שניות) הוא גם כיף וגם טוב למוח.


מומלץ בחום!

bottom of page