top of page

מיפוי ואימון תפקודי מוח. יעל לנגפורד מסבירה כיצד עובד ניורופידבק

עודכן: 29 בינו׳


נוירופידבק לטיפול בהפרעות קשב וריכוז מאת יעל לנגפורד – מייסדת מרכז גלים

בעזרת כלים אבחונים מתפתחים והולכים, אנחנו מסוגלים היום קצת יותר "להסתכל" אל תוך המוח ולעקוב אחר המתרחש בו מבחינה מבנית , תפקודית והתפתחותית. כלים אלו מאפשרים לנו מעקב זה כיון שהם מסוגלים למדוד גלי מוח, לסרוק את המבנים התוך מוחיים ולהשוות אותם בן מוחות שונים, לסמן לנו איזה אזור פועל תחת איזו מטלה וכן הלאה. בבסיס המעקב הזה עמד רצונם של חוקרי המוח להגדיר מהי תמונת המוח המאפיינת התנהגויות, הפרעות או צורות חשיבה, ואולי, אפילו, למצוא את המצב המוחי שיתכן שגרם לתופעות אלו. בהתייחס להפרעות חשיבה והתנהגות, שאחת מהן היא תופעת ה -ADD, בעקבות סריקות מוח ניתן לדלות שינויים וסטיות ממיפוי מוח "נורמאלי". אנחנו מסוגלים, לכל הפחות, לומר בוודאות שיש משהו שונה במוח אשר גורם, ככל הנראה, לתופעה החריגה באישיות או/ובהתנהגות.

כבר בעקבות מספר שורות אלו, אני מבקשת להיזהר לא להאשים את עצמנו, את הסובל א/ו את הסביבה בקיום התופעה. אני מקווה מאד שנפנה ונשקיע את מיטב המאמצים בריפוי, בהקלה, בהדרכה לטיפול נכון ומועיל בתופעה החריגה.

נוירופידבק לטיפול ואבחון הפרעות קשב וריכוז

קיימות שיטות שונות לסרוק מוח ולעקוב אחר המתרחש בו. בין הגישות השונות לטפל ב – ADD מעניינת ומרגשת במיוחד שיטת הנוירופידבק שהיא בבסיסה שיטה המתבססת על תהליך למידה. ניתן להשוות תרגיל נוירופידבק לתרגול כושר במכון כושר. כמו שאנחנו מפתחים כושר גופני ע"י פעילות גופנית כך ניתן לפתח "כושר מוחי" על תרגול המוח. בשיטת נוירופידבק מתרגלים את המוח לבנות את הדרכים העצביות הבונות והמחזקות את המוח למטרות שונות כגון: ריכוז, הברקה הסקת מסקנות וכדומה, ובעינינו, לשפר את הכרוך בתופעת ה-ADD.

המטרה של טיפול בעזרת נוירופידבק היא לשפר גמישות מנטלית כך שהאדם יוכל "לבחור" ויהיה מסוגל "לייצר" את המצב המנטלי המתאים לסיטואציה נתונה, לאחר שלמד בכלים פשוטים יחסית לקשר בין מצב מנטלי מסוים לסיטואציה מסוימת. בעזרת תרגול נוירופידבק אדם יכול ללמוד לשנות הלכה למעשה תבניות גלי מוח שלו.


לראות פעילות מוחית בשידור חי יש לנו אפשרות לראות את פעולתו של המוח במשימות שונות בשידור חי ! ציוד ניורופידבק למדידת EEG רגיל כולל חיישן המונח על ראשו של הקליינט, במקום מסוים על הגולגולת, אשר מתחתיו נמצא האזור במוח האמור להיות פעיל בזמן ביצוע משימה כמו פעילות קריאה, הקשבה, פתרון בעיה, וכדו'. הפידבק המתקבל על גבי מסך מחשב מהיר מאד, ובהתאם לשכלולו של המכשור, הפידבק יכול להופיע כ-40 עד 150 מילישניות לאחר התרחשותו במוח. ברגע שהנבדק מחובר אל מכשור ה -EEG, מיד תופיע על צג המחשב תבנית גלי המוח המאפיינת את דפוס החשיבה ה"ספונטאני" שלו. בשלב הבא, הנבדק מקבל משימות קוגניטיביות שונות, על מנת שניתן יהיה לעקוב אחרי האופן בו משתנה דפוס גלי המוח שלו, והאם השתנות זו תואמת את המצופה. כך למשל, כאשר נבדק מונחה להרפות ממחשבות ממוקדות ומונחה לראות בעיני רוחו מה שנאמר לו, תתבטא פעילות גלי מוח בתחום האלפא. אם הוא עובד על פיתרון בעיה או עסוק באופן פעיל בקריאה/ הקשבה נראה התבטאות של גלים מהירים בתחום הבטא. אם הוא נרדם, נראה פעילות בתחום הטטא ממש לפני הירדמותו ונראה גלי דלתא בשנתו. אז ניתן לומר, אם כן שגלי מוח משקפים מה המוח של האדם עושה ברגע נתון. גלי המוח של האדם משתנים אם הוא שמח, מודאג, אוהב, מצליח, בפאניקה, באמצע חישוב מתמטי או בריחוף דמיוני חופשי. כל פעולה מתבטאת בתבנית גלי מוח הכוללת "ריקוד "יחסי של גלי המוח: בטא, אלפא, טטא, דלתא וגמא.


אין שום דבר רע או לא תקין עם איזו שהיא תבנית גלי מוח. אנו בעצם זקוקים לכל סוגי התבניות למשימות השונות והמגוונות שאנחנו מבצעים במהלך היום, או במפגש האבחון בקליניקה. בתרגול נוירופידבק אנחנו לומדים לזהות/"להרגיש" תבניות שונות ויותר מכך, לומדים לפתח גמישות מָעַבר לתבנית גלי המוח המתאימה ביותר למשימה נתונה. תבניות גלי מוח של ילדים צעירים ללא קשר להפרעת קשב, ילדים צעירים מאוד יראו על גבי מכשור EEG רמה גבוהה של גלי מוח איטיים. ככל שהם גדלים מופיעים יותר גלים מהירים עד שהם מגיעים למצב מוגמר בגיל 18, בו קיימת כל סקאלת גלי המוח באיזון המתאים למשימות ומצבי ערות בהם הם שרויים.אם נצפה בתבנית גלי המוח של קליינט בעל ADD, נבחין שהן נראות לא שלמות, חסרות, משום שמופיעה בהן פעילות מוגברת של גלי המוח הנמוכים – גלי טטא, לעומת גלי בטא שמאפיינים, כאמור, מצב ערנות וקשב. (זאת ביחס לתבנית גלי מוח של אנשים ללא ADD). תבנית גלי מוח כזו אצל אנשים בעלי ADD, אינה תלויה ברמת האינטליגנציה שלהם. להשתמש בניורופידבק להזמנת מצב מוחי רצוי העיקרון העומד בבסיס טיפולי הניורופידבק הינו הממצא המחקרי הפשוט ביותר: קיימת הדדיות, יחס ישר, דו-סיטריות בין פעולותיו והתנהגותו של האדם, לבין פעילות מוחו, לאמור: אם אתה נמצא במצב מרוכז בפתרון בעיה, אזי יתבטאו במוחך יותר גלי מוח הקשורים למצב הריכוז, כלומר יותר גלי בטא, ולהיפך: אם אתה מזמין יותר גלי מוח בטא אתה מביא את עצמך למצב מיקוד וערנות לפי בחירתך. בעקבות טיפולי הניורופידבק, אתה בוחר את מצב הרוח שלך ואת ההשראה שלך ולא מחכה עד שתשרה עליך ה"רוח"! המושכות הן בידיך ואתה יכול לקבוע את התוצאות!

איך נראית מפת הנוירופידבק למטופל? בנוירופידבק מוצגת בפני הנבדק מפת ה-EEG שלו בצורה עממית הברורה לו למטרות למידה. הנבדק רואה את המידע על גבי מסך ושומע אותות שמיעתיים כפידבק לפעולות המוח שלו. במקרה של הפרעות קשב וריכוז, הקליינט "יראה" על מסך המחשב, אליו הוא מחובר באמצעות אלקטרודות המוצמדות לקרקפתו, אם הוא מרוכז או שמא מוסחת דעתו. מידע זה חשוב מאוד לקליינט לצורך החלטה לשנות את דפוס גלי המוח שלו באופן רצוני, לפי הצורך. במהלך טיפולי אימון גלי המוח שמתחילים לאחר מפגש האבחון הראשוני, הקליינט מקבל מטלות ביצועיות ומחשבתיות שונות, תוך שהוא מחובר לציוד הניורופידבק. כאשר הקליינט משנה את מצב התודעה שלו ממצב הסח למצב מיקוד וריכוז, הוא מקבל גמול (ניקוד על גבי המסך) או התקדמות של "משחק" או משימה והוא שומע באוזניו צליל שמצביע על גמול זה, "יש!". בקרת המידע המתקבל על גבי המסך והנשמע באופן אודיטורי, בעצם מלמדת את הקליינט כיצד לייצר גלי מוח המקושרים עם קשב, עם תשומת לב. ללמוד להתרכז לבד ובלי צורך במכשור

הקליינט מתרגל הצלחה זו מספר רב של פעמים, מביא למודעות אסטרטגיה ששימשה אותו נכון, להביא להצלחתו במשימה, ואחרי זמן מסוים, הוא מצליח לחקות הצלחה זו בלא צורך בפידבק הויזואלי והאודיטורי, אלא בחיי היומיום שלו. באמצעות הטבעת כל המרכיבים המודעים שהוא למד במהלך הטיפולים הקליינט בעצם יודע להגביר מצב הריכוז שלו באופן רצוני. הוא יודע להשליך הצלחה זו על סיטואציות של שגרה שדורשות ממנו ריכוז ותשומת לב.

כיצד ?

החוקרים ג' לובר וב. סטרמן חוקרים את הנוירואנטומיה והנוירופיסיולוגיה של המוח בהקשר לשינוי של גלי מוח, בניסיון לגלות את מנגנון הפעולה של תהליך זה. ידועה העובדה הכללית שתרגול חוזר ונשנה של מסלולים עצביים, מאפשרת וגורמת להתפתחותם ולגדילתם של נוירונים במסלולי תרגול אלה. עם תרגול הנוירופידבק– האדם גם חווה וגם מעגן את מצבי החוויה שעוברים עליו ברמת המודעות בה הוא נמצא. כמו למשל: מצב ריכוז הוא בעל אופי שונה גם בחוויה, גם בהרגשה וגם בהתארגנות הפסיולוגית מאשר מצב של הרפיה, מאשר מצב של חלימה, מאשר מצב של הברקה וכו'.

בעבודה המשותפת שלנו עם המטופל, אנו בונים אסטרטגיה ללימוד תבנית גלי המוח הרצויה ודרכים להגיע אליה באמצעות למשל: יציבה, נשימה, הפעלה מבוקרת של אונה רצויה (כמו למשל אם אנחנו רוצים להפעיל את האונה הימנית אנחנו ננשום נשימה בקצב מסוים דרך נחיר שמאל, נתנדנד בריתמוס מסוים, נשמיע לאזניhם קצב צלילים מסוים וכו' – נתונים המשרים הפעלת אונה מתאימה למטרה רצויה). כאשר דברים מן הסוג הזה נלמדים, האדם יודע לחזור למצבים אלה ולהשרותם על תכנם בצורה רצונית! כך הקליינט הוא אדון מסוגל לעצמו ואין עוד צורך ב"גלגל העזר" שסיפקו לו מכשירי הנוירופידבק.

תרגול נוירופידבק וביופידבק לשיפור סימפטומים של הפרעות קשב וריכוז

בטיפולי ניורופידבק להפרעות קשב וריכוז מתרגלים את המסלול העצבי לחיזוק שימת לב, מיקוד, ובקרת אימפולסיביות, על מנת לאפשר את התפתחותו של מסלול זה וגדילתו. יתכן שתרגול נוירופידבק משפיע על הפרשתם ונוכחותם של נוירו-טרנסמיטורים במוח. למרות שלא ידוע עדיין בוודאות מנגנון הפעולה, התוצאה היא שאחרי תרגול מתאים בנוירופידבק, הקליינט נעשה יותר ממוקד ומסוגל יותר ללמוד בצורה יותר יעילה.


בעקבות עבודת המחקר שלו פיתח ג' לובר טיפול נוירופידבק עם פרוטוקול עבודה מסודר, על בסיס עבודתו של ברי סטרמן. לובר מאמין שכתוצאה מעבודת הנוירופידבק, התאים באזור המוח הפרונטלי (הקדמי) מקבלים דם בכמות הרבה יותר גדולה, ובכך מסייעים להקל על ריכוז ולהתגבר על בעיות תורשתיות ועל בעיות רגשיות. הקישורים העצביים הקיימים עוברים ארגון מחדש, חיזוק והסתעפויות. לובר מאמין ומקווה שעל ידי העבודה שפיתח, המטופל מעורר את האזור המתאים במוח ממצב רדום לפעולה.

bottom of page