top of page

לשיפור ביצועי ספורטאים ואתלטים

עודכן: 30 בינו׳

ספורטאים אולימפיים מבססים את תוכנית האימונים שלהם על אימון נוירופידבק


השימוש של אליטת הספורטאים האולימפיים בטיפולי נוירופידבק על מנת לשפר את ביצועיהם התחרותיים כבר אינו סוד. כאשר שחקנית כדורעף החופים הידועה קרי וולש- ג'נינג קטפה בפעם השלישית את אליפות העולם באולימפיאדת לונדון 2012, כולם דיברו על כך שנוירופידבק היה חלק בלתי נפרד מתוכנית האימונים שלה ומסתבר שהיא לגמרי לא היחידה. כשאלכסנדר בילודיו, אלוף העולם בפעלולי סקי זכה במדליית הזהב שלו, הוא הכריז שזה הודות לאימוני נוירופידבק. טיפולי נוירופידבק לשיפור ביצועים של ספורטאים ואתלטים אינו מוגבל רק לאימונים אולימפיים. קבוצת ההוקי קרח הקנדית Vancouver Canucks חזרו לאליפות לאחר 20 שנות יובש הודות לשילוב אימוני נוירופידבק בתוכנית האימונים. בדומה אליהם, קבוצת הכדורגל האיטלקית קיבלה דחיפה רצינית לביצועי הקבוצההודות לשימוש בנוירופידבק ולקחה את גביע העולם ב 2006. הרשימה עוד ארוכה. כיום נוירופידבק מלווה את אימוני ה NBA, ליגת הפוטבול הלאומית בארצות הברית (NFL), ואפילו שחקני גולף ורוגבי. הנוירופידבק מעניק להם יתרון מנטלי על מתחריהם. כיצד? 1. נוירופידבק משפר עומק ואיכות שינה אין כמעט מישהו הזקוק ליותר איכות שינה מאשר ספורטאים. מאמנים כבר יודעים ששינה איכותית ומספיקה קשורה בקשר הדוק עם ביצועי הספורטאים והאתלטים. 2. נוירופידבק מסייע בהגברת פלסטיות מוחית פלסטיות מוחית מסייעת למערכת העצבים המרכזית להתמודד טוב יותר עם סטרס. כל מי שמכיר ספורטאי אולימפי ידע כמה סטרס מונח על כתיפיהם במהלך האימונים ובמיוחד בשבוע של התחרויות עצמן. אפילו אלוף העולם המנוסה ביותר מקבל פרפרים בבטן אל מול עיניהם של מיליארדי צופים. הסטרס כשלעצמו עלול לשבש את הביצוע הסופי שלהם, אפילו לאחר אימונים פיזיים מפרכים. נוירופידבק מסייע להם לשלוט בתגובותיהם הפיזילוגיות ולבקר את השפעת הסטרס.

3. נוירופידבק מגביר ריכוז ופוקוס ביצועים ספורטאיים ואתלטים דורשים ריכוז רב. אירוע ענק מימדים כמו אולימפיאדה או כל סוג של תחרות מסיחים את דעתם של ספורטאים, ואפילו אם זה לשבריר השניה, אותו רגע עשוי להיות ההבדל בין מדליה לבין כישלון. נוירופידבק מלמד ספורטאים לשמור על ריכוז ופוקוס בלא שהסחות דעת ישבשו את ביצועיהם.


4. נוירופידבק מסייע לדיכוי דפוסי חשיבה שליליים אתלטים וספורטאים חווים לעיתים ירידה בביצועים לא בגלל בעיה גופנית או חוסר משמעת בשגרת האימונים כי אם בעקבות מחשבות או דאגות אודות כישלון. אלו בתורם משפיעים לרעה יותר ויותר על הביצועים, עד שמתעוררים דפוסי חשיבה שלילים בהם אדם אומר לעצמו "אני לעולם שוב לא אהיה טוב מספיק". קשה לשלוט על הופעתם של דפוסי מחשבה שליליים כאלו אך הם האויב מספר אחת של ספורטאים. לא סתם נותן המאמן במהלך משחק נאומים משלהבים או אמירות מעודדות, כי ידוע זה זמן רב שהאופן בו שחקן תופס את סיכויי הצלחתו משפיע על ביצועיו בשטח. נוירופידבק מסייע לספורטאים להתמודד עם דפוסי מחשבה שליליים ולמנוע מהם מלהשפיע על הביצועים ועל דפוסי החשיבה שלהם לטווח ארוך. 5. נוירופידבק עשוי לסייע באנטי אייג'ינג של המוח ובשימור יכולות מוחיות אויב נוסף של ספורטאים הוא הזמן. עם התקדמות השנים יורדות היכולות הפיזיות שלהם, עד שהם נאלצים, בגילאים צעירים יחסית לפרוש מקריירה ספורטאית. היכולות הגופניות הם רק היבט אחד של "הזדקנות". כיום ישנן שיטות לשמר את הגוף ואת יכולותיו למשך יותר שנים, מה שמאפשר לספורטאים להשתתף ביותר תחרויות. אך מה עם שימור יכולותיו של המוח? מוחם של ספורטאים צריך להישאר חד, גמיש אל מול שינויים המגיעים מיריבים ושינוי טקטיקות משחק, ועמיד בפני סטרס. נוירופידבק מסייע לשמר את היכולות הקוגניטיביות של ספורטאים לאורך זמן.

bottom of page