top of page

שימוש בצלילים פסיכואקוסטים למטרות טיפוליות

(תחילת המאמר בלחיצה כאן)


מאז תחילת מחקרו משתפים פעולה עם מחקרו של מונרו מדענים ומטפלים מדיסיפלינות שונות שעושים שימוש בצלילים הפסיכואקוסטים ובהדרכות האודיטוריות של מונרו עצמו על מנת לטפל במטופלים, לקוחות וסטודנטים.


קיימים כיום עשרות שילובים של צלילים פסיכואקוסטים, למטרות טיפוליות שונות כגון:

שיפור ריכוז וזיכרון, שיפור איכות שינה, הפחתת מתחים וחרדות, תחזוקה בריאותית של הגוף (הפחתת לחץ דם, הפחתת כאבים, בקרת אכילה ותיאבון ועוד), מדיטציה וחוויות רוחניות גבוהות ועוד.

ראוי לציון באופן מיוחד הוא השימוש של רופאים בצלילים פסיכואקוסטים על מנת להכין מטופלים לקראת ניתוח.

רופאים מסוימים אף השמיעו למנותחים את הצלילים בזמן הניתוח עצמו ומצאו השפעה חיובית ביותר של הצלילים על הליכי ההחלמה של המטופל והאופן בו הוא עבר את הניתוח.


קיימים כיום צלילים פסיכואקוסטים ללווי חולי סרטן בתהליכי כימותרפיה, לגמילה מעישון והתמכרויות וכן הלאה.

שימוש נוסף של הצלילים הפסיכואקוסטים ברפואה הוא, להבדיל, במטרה ללוות נפשית ופיזית חולים סופניים בדרכם האחרונה.


גם הצבא האמריקאי עשה שימוש בטכנולוגיית הצלילים הפסיכואקוסטים לצורך אימון חיילים. סביב שנת 1979 מונרו והצוות שלו העבירו תוכנית מיוחדת לצוות מפקדי יחידות אבטחה ומידע של הצבא האמריקאי. באותו הזמן הפסיכולוג הצבאי ארגן שימוש בשיטה של מונרו בבית הספר למידע (פורט בנג'מין האריסון) של מחלקת ההגנה הצבאית על מנת להגביר יכולות למידה של החיילים. (Waldkoetter & Vandivier,1992; Waldkoetter & Milligan, 1978,; Waldkoetter, 1983)


החדר הנוירו-אקוסטי במרכז גלים בנוי בהתאם לחדר המחקר במעבדתו של מונרו (שהיה נקרא בפיו "הקופסא השחורה"), והוא הסביבה האידיאלית לטיפול בצלילים פסיכואקוסטים.

החדר בנוי באופן המנטרל לגמרי רעשים חיצוניים, עטוף נחושת, ומכיל מיטת ג'ל מיוחדת המאפשרת גם למנח הגוף להיות במצב אידיאלי של מנוחה על מנת לפנות את התודעה להשפעתם של הצלילים ולכניסה למצבי תודעה עמוקים.

בשנים האחרונות התמקד מכון מורנו באיסוף מדוקדק של החוויות הסוביקטיביות של נבדקיו. יותר מהמחקר הכמותי, המוחי והפיזיולוגי, חשוב היה לשמוע מהנבדקים גם החוויות התודעתיות והרגשיות שאינן ניתנות לכימות מספרי או כמותי. כיצד הם עברו את החוויות, באילו מילים הם מתארים אותן, כיצד שיטת מונרו עזרה להם בתהליך הנפשי שהם עברו והאם ישנם תיאורים משותפים בין מספר נבדקים שטופלו בצלילים הפסיכואקוסטים למטרות דומות. מחקר אורך בן שנתיים עקב אחרי הנבדקים והתועלות שהם הפיקו מהטיפול בשיטת מונרו. לצורך איסוף המידע השתמשו החוקרים בשאלונים, מבחני אישיות ודיווחים שמילאו הנבדקים.

הפטנט על הטכנולוגיה שפיתח מונרו, נקרא כיום Hemi-Sync®. שם הפטנט הוא קיצור של המילים hemisphere synchronization. מונרו אימץ את השם הזה כיוון שהוא משקף את מה שמתרחש במוח בעת תופעת ה binaural beats- שני הגרעינים האודיטורים בכל אחת מאונות המוח, המעבדים מידע שמיעתי במוח, משתפים פעולה באופן סינכרוני על מנת ליצור את תדר ההפרש "תדר הפנטום" שהמוח שומע בסופו של תהליך.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page