top of page

מהם צלילים פסיכואקוסטים?

מוח חמישה תדרי גלי מוח שמלווים מצבי תודעה שונים:

גלי גמא ובטא מלווים מצב עוררות, ריכוז ופוקוס מחשבתי.

גלי אלפא מלווים מצב של התרגעות קלה והרפיה,

גלי טטא מלווים את הסף שבין מודעות לבין תת מודע, ושם שוכן עיקר ה"תיכנות" שלנו- המחשבות, האמונות והדפוסים שמכתיבים את התנהגותנו. שם גם נמצאות התובנות, התשובות הפנימיות שלנו וההברקות של רעיונות.

גלי דלתא מלווים מצב שינה עמוק ובדרך כלל לא מודע.







רוברט אלן מונרו, שמחקרו החל ב 1950 בשיתוף עם פסיכולוגים, רופאים, ביוכימאים, פסיכיאטרים ועוד, הראה שתדירויות מסוימות של צלילים משפרות תכונות מסוימות בבני אדם, על ידי השפעה על הפעילות המוחית.

למשל, שילוב מסוים של תדרים קול מגביר ריכוז וערנות, שילוב אחר משרה רגיעה או מדיטציה ושילוב נוסף משפר את איכות השינה. באמצעות הצלילים הללו ניתן גם להעלות את עוצמת המודעות באדם.

כך פיתח מונרו את הדיסקים הפסיכואקוסטיים בטכנולוגיית "הסנכרון האונתי" שמשרים במוח מצב מוחי רצוי, יחד עם סנכרון התפקוד של אונת המוח הימנית והשמאלית.

הטכנולוגיה שלו מתבססת על הממצא הפשוט שהוא גילה, שהשמעת צלילים בתדרים שתואמים את תדרי גלי המוח, משרים במוח את הגלים הנבחרים וכך גם את מצב התודעה שהם גורמים.

העניין הוא שלא כל התדרים הדרושים להתאמה לגלי המוח, הם תדרים שניתן להפיק מוזיקלית ולשמוע באופן פשוט. מסתבר שיש צורך להשמיע לכל אוזן תדר שונה, והמוח, כך נמצא, מאחד את שני התדרים לתדר שהוא ההפרש בין שניהם.


זהו ממצא מתחום חקר מערכת השמע וספציפית- BINAURAL BEATS, ואותו ניצל רוברט מונרו על מנת ליצור במדויק את התדרים שהמוח זקוק לשמוע על מנת להשרות גלי מוח נבחרים.


הדיסקים שהוא ייצר כוללים את הצלילים הללו, ומושמעים באוזניות סטריאו, על מנת שכל אוזן תשמע את התדר שמכוון אליה. לא כל הצלילים הללו נעימים לאוזן, ולכן לדיסקים הוא הוסיף רמת כיסוי של מוזיקה קלאסית. המוזיקה היא רק הלווי של השמיעה המודעת, על מנת שיהיה נעים להשתמש בדיסקים, אך היא עצמה אינה משיגה את האפקט המוחי.


האפקט המוחי מושג רק בעקבות שמיעת הצלילים באוזניות סטריאו, כשבעצם המוח שומע את הצלילים הפסיכואקוסטיים ומגיב בהתאם. בקליניקה לנוירופידבק במרכז גלים קיים ציוד ניורו-פידבק, הכולל גם מכשיר EEG שבודק את גלי המוח של אדם.

במחקר שערכנו במרכז גלים, השמענו שילובי צלילים שונים של מונרו לנבדקים בעת שהם היו מחוברים למיכשור ניורופידבק, ואכן מצאנו שבאופן מיידי גלי המוח של אדם משתנים עם הקשבה לצלילים פסיכואקוסטים, ומתאימים את עצמם למטרה הטיפולית שלשמה נבחרו הצלילים.

ישנם דיסקים לריכוז (שעובדים על גלי בטא), דיסקים לשיפור איכות שינה (גלי טטא ודלתא), דיסקים לשיפור יצירתיות (אלפא-טטא), דיסקים להתרגעות (אלפא) ועוד. אם בחרת דיסק לריכוז, הרי שניתן לשמוע אותו בזמן שאתה עובד על מטלה חשיבתית (קורא ספר, לומד למבחן, עובד מול מחשב ועוד). אין צורך שהדיסק יושמע בווליום גבוה מאד, כיוון שהאפקט המושג מהצלילים הפסיכואקוסטיים נקלט על ידי המוח גם אם הדיסק מושמע בשקט יחסית.

לאור כל הנ"ל, ניתן להבין שלכל מטרה דיסק משלה המותאם לגלי המוח שדורשים לצורך אותה המטלה. כך למשל, כמובן שלא ניתן להתרכז עם דיסק לשינה, או לישון עם דיסק לריכוז.



פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page